Samen werken aan een duurzaam Fontys

‘Het is een voorrecht om te studeren, daar mag je best wat voor terugdoen’

Op de Fontys International Business School (FIBS) in Venlo is het thema duurzaamheid op tal van manieren vervlochten met het onderwijs. Niet zo vreemd als je een duurzaamheidscoördinator in huis hebt. Een gesprek met Marco van Lier over zijn beweegredenen om met duurzaamheid aan de slag te gaan, over life changing projecten én over maatschappelijke betrokkenheid.

Je bent duurzaamheidscoördinator bij FIBS, wat houdt dat in?  

‘Ik kijk kritisch naar wat ik om me heen zie gebeuren en ben geïnteresseerd in wat er in de maatschappij gebeurt. Wat me opvalt is dat er op dit moment écht iets aan het veranderen is in de wereld als het gaat om het thema duurzaamheid. Steeds meer mensen beseffen dat er iets moet gebeuren om de aarde ook voor de komende generaties leefbaar te houden. Ik denk dat daarin een grote rol is weggelegd voor hogescholen en universiteiten. Als onderwijsinstelling kun je écht impact creëren. Als duurzaamheidscoördinator probeer ik het thema duurzaamheid te verweven in het onderwijs. Als het me lukt om bij onze studenten een duurzaamheidsvuurtje aan te wakkeren, dan weet ik zeker dat zij later in hun carrière weer anderen weten te inspireren. Zo creëren we samen een olievlek. Hoewel dat in deze context wellicht niet het best gekozen woord is.’

FIBS wordt binnen Fontys gezien als voorbeeld-instituut als het gaat om duurzaamheid. Hoe zit dat? 

‘Zo zie ik dat niet, hoor. We doen wel al best veel binnen FIBS en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Ik heb het liefst dat iedereen binnen Fontys aan de slag gaat met dit thema. En als ik daarbij kan helpen, dan doe ik dat graag!’

Wat merken FIBS-studenten van die aandacht voor duurzaamheid?

‘Al onze studenten krijgen op de een of andere manier te maken met dit thema. Zo speelt het bijvoorbeeld een belangrijke rol binnen de studieloopbaanbegeleiding, bij ons Personal & Professional Development (PPD) genoemd. Een van de zaken die hierbij aan bod komt, is ‘giving back to society’. We verplichten studenten om zich jaarlijks een aantal uur in te zetten voor de maatschappij, onbetaald. Studeren is een voorrecht, je betaalt maar een fractie van het totale collegegeld. De rest wordt bijgelegd door het Rijk. Er is niets mis mee om daar iets voor terug te doen. Studenten geven hier, in overleg met hun studieloopbaanbegeleider, zelf invulling aan. Zo koos een student er onlangs voor om af te reizen naar een asielzoekerscentrum om moeders te ontlasten door met hun kinderen te spelen. Zo konden zij naar taalles. De studente gaf aan dat hierdoor haar kijk op de maatschappij wezenlijk veranderd is.’ 

De Social Enterprise wordt vaak genoemd als voorbeeldproject op het gebied van duurzaamheid. Kun je daar wat meer over vertellen? 

‘Studenten krijgen tijdens hun opleiding bij FIBS de kans om hun eigen bedrijf te starten. Een heel leerzaam en bijzonder project. Binnen de module Start-Up Factory hebben we de variant  Social Enterprise. Studenten die kiezen voor deze optie richten samen met studenten uit andere landen een duurzame organisatie op. We werken daarvoor samen met vier partners in Afrika. Zo hebben onze studenten samen met studenten uit Zambia gekeken naar mogelijkheden om dunne plastic tasjes te hergebruiken. Hun idee: recycle ze tot dikker plastic en maak er vervolgens toilettasjes van. Uiteraard lokaal geproduceerd. Zo creëer je ook nog werkgelegenheid. Het zijn dit soort project die zorgen voor een life changing experience bij onze studenten.’ 

Als je buiten de muren van FIBS kijkt, hoe staat het met de duurzaamheidsambities van Fontys? 

 ‘Er gebeurt op dit moment van alles. Van de ontwikkeling van een duurzaamheidsagenda tot lezingen en van lectoraten tot een heus expertisecentrum op het gebied van circulaire transitie. Dat zie ik als iets heel positiefs. Wel denk ik dat we duurzaamheid als belangrijk thema nog wel wat structureler in onze curricula zouden kunnen laten “landen”. Wellicht kunnen de SDGs daarbij helpen. Bij het ontwikkelen van leeruitkomsten kunnen de 17 Sustainable Development Goals bijvoorbeeld prima als basis dienen.’

Fontys heeft in 2018 de intentie van het SDG-charter ondertekend en levert daarmee een bijdrage aan het realiseren van SDGs. Benieuwd welke? 

https://fontys.nl/Over-Fontys/Bedrijfsvoering/Sustainable-Development-Goals-Nieuw.htm

Redactie Fontys for sustainability

Voeg commentaar toe