Samen werken aan een duurzaam Fontys

‘Je moet het mensen zo makkelijk mogelijk maken’  

Op de vierde verdieping van de Witte Dame is het donderdag 13 april een drukte van belang. Op een zogeheten Mercado presenteren eerstejaars studenten van de Fontys-opleiding Toegepaste Psychologie het resultaat van hun onderzoek. Allemaal hebben ze een interventie bedacht om mensen te stimuleren zich duurzamer te gedragen. Dat kan van alles zijn, van minder vlees eten tot geen sigarettenpeuken meer op straat gooien.


De oplossingen van de (groepjes) studenten zijn ook heel divers, van een socialmediacampagne tot ‘ouderwets’ via reclame op tv (‘Want wij mikken op mensen tussen de 35 en de 65 en die kijken nog wél tv’). Maar ook grappige vuilnisbakken, affiches, kraskaarten en zelfs badhanddoeken kunnen een manier zijn om mensen hun gedrag te laten veranderen.

Save the fish

Bij verschillende kraampjes krijgen de tientallen bezoekers enthousiaste uitleg over de ideeën. Zo ook door het groepje van Mark, Loïs, Koen, Ivan en Fatima. Zij bedachten strandlakens van gerecycled materiaal, met daarop slogans. Ze hopen dat strandliefhebbers dan minder snel hun afval op het strand achterlaten. ‘Eenmaal op het strand denken mensen daar vaak niet aan’, zeggen ze. Maar wel als je op een handdoek ligt met ‘Save the fish’, of ‘Recycle’ erop. Teamlid Fatima heeft een aansprekend design gemaakt, want niemand wil op een lelijk strandlaken liggen.

Klimaatburgemeesters

Vakcoördinator en docent Erik van de Wiel loopt tevreden rond. ‘Duurzaamheid is een van de vier thema’s waar onze eerstejaars mee te maken krijgen. De klimaatburgemeesters van Eindhoven daagden ons uit: kunnen jullie initiatieven bedenken om het gedrag van mensen duurzamer te maken?’ Studenten onderzoeken binnen deze challenge een zelfgekozen duurzaamheidsprobleem, waarbinnen ze een interventie bedenken om mensen hun gedrag te laten veranderen. Op de Mercado presenteren ze vervolgens het resultaat. ‘Een leuk idee alleen is niet genoeg. We leren studenten te achterhalen wat dit gedrag veroorzaakt en hoe je die oorzaken aan kunt pakken.’

Pilletje

Affiches met de slogans ‘Hugs are better than drugs’ en ‘Save the planet, stop using drugs’ kaarten een probleem aan waar niet alle festivalgangers bij stil zullen staan. Boris, Lieke, Jop, Fenne, Vera en Jenz willen jongeren erop te wijzen dat door de productie van drugs heel veel chemisch afval in de natuur wordt gedumpt. Hun plan: influencers benaderen die erom bekend staan dat ze zelf ook niet vies waren van een pilletje. Aan filmpjes op social media willen ze een challenge koppelen. ‘Dat geeft een extra stuk motivatie. Dat werkt beter dan alleen informatie geven.’

De berg afval die aan het einde van een stapavond op straat ligt, was de bedenkers van de Bin buddies een doorn in het oog. Daarom bedachten ze grappige vuilnisbakken in de vorm van dieren. Ze zorgen voor een stortvloed aan positieve impulsen: de bakken zijn ontworpen door schoolkinderen, ze maken een leuk geluid als je er iets in gooit en een teller laat zien hoeveel mensen je al zijn voorgegaan. De bin buddies zijn bovendien glow in the dark, en er voert een glow in the dark-spoor van dierenpootjes naartoe. ‘Als je dronken bent is dit nog leuker’, denken de bedenksters.

Holle Bolle Gijs

Er zijn meer van dit soort varianten op Holle Bolle Gijs: bijvoorbeeld de Afval Goal, waar je zwerfafval in kunt schoppen. Thijs, Majka, Floor, Kim, Vince en Reza staan trots bij hun kartonnen prototype. En hij doet het, iedereen die passeert probeert de proppen papier en de flesjes die op de grond liggen erin te schoppen.

Afval is op deze Mercado sowieso het meest gekozen probleem. Ruby, Fenne, Jochem, Livia en Madeleine zochten een oplossing voor de sigarettenpeuken die overal op straat liggen. ‘Ze zijn giftig, verteren niet en ze zijn moeilijk op te ruimen omdat ze zo klein zijn. Onze oplossing: de jasbak. Een asbakje met deksel dat je makkelijk mee kan nemen in je jaszak’, vertellen ze. Het asbakje bestaat al, maar wordt in Nederland nog weinig gebruikt. Daarom bedachten de studenten een campagne om de jasbak aan de man te brengen.

Kijken, ruiken en proeven

Eten weggooien dat nog goed is, ook niet erg duurzaam. Eleonora, Dilay, Lieke en Amy bedachten een kraskaart die je op je koelkast kan hangen. ‘Als eten over de datum is moet je eerst kijken, ruiken en proeven voor je besluit het weg te gooien, want vaak is het nog goed’, zegt Eleonora. Iedere keer dat je dat doet, kras je een vakje open. Je kunt er een wedstrijd van maken met vrienden of familie. Wie het eerste de kaart vol heeft, wint een prijs. ‘Je zou het ook digitaal kunnen maken, door de kraskaart te koppelen aan de Jumbo- of de AH-app’, suggereert een bezoeker.  

Bij de stand van Lisanne, Frederiek, Shiva, Janne, Shabnaam en Bowien ruikt het heerlijk. Iedereen mag hun vegetarische wraps, pastasalade en groentechips proeven. Zij willen mensen overhalen om minstens één dag in de week geen vlees te eten. Maar hoe? ‘We willen de overstap makkelijk maken met een campagne op tv, bekende koks die gratis lessen vegetarisch koken geven, en zorgen voor makkelijke, leuke recepten. Een app waarmee je punten spaart voor korting op je boodschappen kan ook helpen, denken we.’

Influencers

‘We weten zelf hoe verleidelijk het is om even de Zara binnen te lopen, maar fast fashion is heel milieuonvriendelijk. Daarom willen we jongeren overhalen om meer tweedehands kleding te kopen’, vertellen Tyra en Zara. Samen met Nick en Lucas bedachten ze een maandelijkse modeshow in vintage winkels, met jongeren en influencers als mannequin. Stylisten zouden dan kunnen laten zien hoe je de kleding kunt stylen, en via InstaLive kan iedereen het evenement ook thuis volgen. ‘Daarnaast hebben we een plan voor een pop-up bus met tweedehands kleding, waarmee je op festivals deze kleding kunt verkopen. Je moet het mensen zo makkelijk en leuk mogelijk maken om hun gedrag te veranderen, dan bereik je het meest.’

Een positieve benadering levert het meeste op, daar zijn alle studenten het wel over eens. ‘En het helpt als je mensen beloont of er een spelletje van maakt via gamification. Met alleen slecht nieuws verander je het gedrag van mensen niet’, concluderen ze.    

Het centrale punt voor praktijkplaatsen voor Toegepaste Psychologie zoekt nog opdrachtgevers voor volgend jaar. Meer weten? Neem contact met hen op via: praktijktp@fontys.nl.  

Voeg commentaar toe