Samen werken aan een duurzaam Fontys

Iedereen moet zich thuis voelen bij Fontys

Als Fontys het over duurzaamheid heeft, dan gaat het ook over sociale duurzaamheid. En een belangrijk thema is dan inclusiviteit. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt binnen de muren van de onderwijsinstelling? Dat iedereen gezien en gehoord wordt? Daar houdt Dimphy Hooijmaijers (consultant onderwijsinnovatie) zich mee bezig, samen met een team van collega’s. Ze lanceerden een plan van aanpak voor toegankelijkheid en inclusie. Hierin staan concrete stappen om ervoor te zorgen dat Fontys in 2025 een meer inclusieve organisatie is.

Als Fontys het over duurzaamheid heeft, dan gaat het ook over sociale duurzaamheid. En een belangrijk thema is dan inclusiviteit. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt binnen de muren van de onderwijsinstelling? Dat iedereen gezien en gehoord wordt? Daar houdt Dimphy Hooijmaijers (consultant onderwijsinnovatie) zich mee bezig, samen met een team van collega’s. Ze lanceerden een plan van aanpak voor toegankelijkheid en inclusie. Hierin staan concrete stappen om ervoor te zorgen dat Fontys in 2025 een meer inclusieve organisatie is.

Vanwaar dit plan van aanpak?
‘We hebben in 2019 een VN-verdrag ondertekend waarin we hebben vastgelegd dat we studenten met een beperking gelijke kansen geven. Het gaat dan om studenten die een hulpvraag hebben. Denk bijvoorbeeld aan studenten die blind of doof zijn, autisme of ADHD hebben. Verder zijn we ook aan de slag gegaan met de wereldwijde ontwikkelingsdoelen, de SDG’s. Hierin speelt inclusie ook een rol. Genoeg aanleiding dus om er eens goed naar te kijken.’

Door wie is dit plan gemaakt?
‘Door een speciaal hiervoor opgerichte taskforce. Die bestond uit directeuren, een lector, een student, een docent/onderzoeker en consultants.’

Kun je een voorbeeld geven van wat er al goed gaat?
‘Een mooi voorbeeld vind ik het belevingscircuit. Op de eerste plaats omdat dit ontwikkeld is met internationale studenten. Daarnaast omdat het een helder beeld geeft van hoe anderen iets kunnen beleven. Zo stap je bijvoorbeeld in de belevingswereld van iemand die prikkelgevoelig is en begrijp je hoe diegene ons onderwijs ervaart. We hopen dat er daardoor meer begrip is bij docenten en dat teams gaan werken aan een meer passende aanpak voor alle studenten. Dat gesprek voeren is heel belangrijk.

Ook op het gebied van gelijke kansen en gelijke waardering van mannen en vrouwen, ook op topposities hebben we het als Fontys altijd goed gedaan. Daar ben ik zeker trots op.’

Waar gaan jullie de komende jaren nog aan werken?
‘Bij de werving en selectie gaan we werken aan selecteren zonder vooroordelen. We willen dat er meer rolmodellen bij onze opleidingen te vinden zijn. Dat is dus best een opgave en het zal echt niet zo zijn dat we er in 2025 al zijn. Maar ik hoop wel dat we dan een meer gevarieerd personeelsbestand hebben.

Vanuit de taskforce richten we ons op vier opgaven: inspiratiebronnen en representatie, awareness, competenties en professioneel handelen en toegankelijk onderwijs (fysiek en online).’

Fontys vindt community-building belangrijk?
‘Zeker! Een community is een veilige groep bestaande uit studenten en docenten. Een groep waarin je elkaar versterkt, samen dingen onderneemt et cetera. We hebben al succesvolle groepen, bijvoorbeeld onze pride community en een community op het gebied van ADHD (adhdcommunity@fontys.nl). Meer van dit soort groepen zijn welkom, dus geef het zeker aan als je een idee hebt bij Debbie Jarec, projectleider Community Building (d.jarec@fontys.nl/ 06-15587667).

Hoe staat Fontys er over 10 jaar bij op het gebied van inclusie?
‘Het is heel moeilijk om toegankelijkheid en inclusie meetbaar te maken. Wat een belangrijke graadmeter is, is dat iedereen zich thuis voelt bij Fontys. Hoe meer dit thema in de haarvaten van onze organisatie gaat zitten, hoe minder hard we ervoor hoeven te werken. Ik hoop dat straks alles bespreekbaar is en dat we het gesprek aangaan vanuit wederzijds begrip. Zonder onze mond te houden of juist meteen boos te worden. Dat kan, als je snapt waar iemand vandaan komt.’

Lees hier het plan van aanpak

Voeg commentaar toe