Samen werken aan een duurzaam Fontys

Internationale samenwerking met lokale impact: FIBS studenten co-creëren social enterprises

Startup Factory is een module van Fontys International Business School (FIBS) in Venlo, waarin tweedejaars studenten werken aan creatieve en innovatieve ideeën voor (potentiële) startups. Binnen deze module hebben studenten de keuze tussen een aantal projectvarianten. Eén van die varianten is Social Enterprise, waarbij de focus ligt op organisaties die een maatschappelijk doel koppelen aan een commercieel verdienmodel. Oftewel: winst is oké, maar impact staat centraal. Coördinator Sustainability & Social Innovation Marco van Lier vertelt ons er meer over.

Internationale samenwerking

‘Binnen project Social Enterprise van de Startup Factory werken studenten gedurende een jaar aan meerdere sub-projecten. Bij al deze projecten wordt er samengewerkt met internationale partners, waarbij de focus op Sub-Sahara Afrika ligt. De betrokken landen op dit moment zijn Zambia, Zuid Afrika, Ghana, Tanzania en Kenia. In de meeste gevallen is de voornaamste partner een lokale universiteit, maar we werken ook samen met NGO’s en bestaande social enterprises. Vanwege Covid-19 is de samenwerking op dit moment volledig online. En hoewel het zeker toegevoegde waarde zou hebben als studenten daadwerkelijk een compleet andere context aan den lijve zouden kunnen ervaren, blijkt het samenwerken op afstand prima te functioneren.’

In dit soort projecten is winst oké, maar staat impact centraal.

Marco van Lier, Coördinator Sustainability & Social Innovation

Case: business ideeën TSiBA University Kaapstad

In de eerste maanden van dit studiejaar hebben 15 Fontys-studenten in gemengde groepjes met studenten van TSiBA University in Kaapstad gewerkt aan het bedenken en ontwikkelen van business ideeën, met als doel in Zuid Afrika een positieve bijdrage te leveren aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). Voorbeelden van deze ideeën zijn het produceren van zalf uit mangopitten, het koppelen van studenten aan NGO’s voor het opdoen van relevante werkervaring en het organiseren van duurzame toeristische activiteiten met medewerking van de townships. Een grote variëteit dus, met een positieve impact als gemene deler.

Case: Upcyle Challenge Johannesburg

Een andere groep van 15 studenten heeft deelgenomen aan de Upcycle Challenge. Dit is een initiatief van Nuffic (een organisatie die zich inzet voor internationalisering in onderwijs) in het kader van het bilateraal programma #cocreateMYCITY. Samen met studenten van Northrise University (Zambia), University of Johannesburg en Wits University (beide Zuid Afrika) hebben onze studenten creatieve oplossingen bedacht om lokaal afval in Johannesburg te upcyclen tot bruikbare producten. Het winnende team heeft een concept ontwikkeld voor het produceren van modulaire bouwblokken op basis van plastic afval. De tweede plek van de Upcycle Challenge was voor een groep die een app bedacht heeft waarin afvalinzameling, recycling, upcycling en een marktplaats gecombineerd worden.

Finale Upcycle Challenge Johannesburg

Vervolg

‘De volgende stap voor beide projecten is het uitzoeken in hoeverre de ontwikkelde ideeën daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. In het voorjaar bestaat de mogelijkheid om binnen het project verder te werken aan de realisatie. En in het geval van de Upcycle Challenge werkt Nuffic aan de ontwikkeling van CoLab: een structurele Living Lab waarin onderwijs, onderzoek, overheid en bedrijfsleven bij elkaar gebracht worden. Fontys International Business School blijft betrokken bij dit initiatief. Een mooi voorbeeld van hoe we onze ambities in de praktijk brengen!’

Meer weten over deze gave projecten? Neem contact op met Marco van Lier (m.vanlier@fontys.nl)

Voeg commentaar toe