Samen werken aan een duurzaam Fontys

‘Het is eigenlijk heel makkelijk om de wereld een stukje mooier te maken’

Het doel van docent Manon Snoeren met het vak ‘Develop my Skills’? Daar hoeft ze niet lang over na te denken. Ze wil ervoor zorgen dat studenten van de opleiding Commerciële Economie als duurzame impactmakers het werkveld betreden. Daarom schotelde ze zeventien studenten die voor het vak kozen, de volgende vraag voor: kies een Sustainable Development Goal (SDG) en bedenk hoe jij duurzaam impact kan maken binnen dat doel. Tijdens de eindpresentaties op 4 oktober deelden de studenten hun inzichten en acties. ‘Ik had vooraf niet durven hopen op deze mooie inzichten.’

Hoe dit initiatief begon? Manon had al een tijdje het gevoel dat ze binnen haar vak iets met de SDG’s ‘moest’. ‘Fontys heeft in 2018 de SDG Charter ondertekend en opgenomen in de Fontys for Society strategie en onderschrijft daarmee het belang van het integreren van duurzaamheid in het onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Daarnaast werd ik getriggerd door een drietal studenten Commerciële Economie in mijn klas. Ze hadden het over maatschappelijke vraagstukken en concludeerden dat ze voor een andere opleiding hadden moeten kiezen om echt impact te maken. Maar… in het bedrijfsleven kun je ook van alles betekenen. Daar wilde ik de studenten bewust van maken. Maar de grote vraag voor mij was: hoe?’

SDG Challenge
Manon besloot dat ze iets wilde met de SDG’s en deelde een bericht op LinkedIn. Daar reageerde Julie Hemels – Hoff op. Zij is founder van een communicatie- en marketingbureau dat zich focust op inclusieve communicatie. Door het gesprek met Julie vloog Manon uit de startblokken en bedacht het keuzevak ‘Develop my Skills’. ‘Studenten kregen de opdracht om individueel aan de slag te gaan met hun eigen ‘SDG Challenge’. Bij de ontwikkeling hiervan gebruikte ze de methode ‘Design Thinking’. Acht lesuren en acht uur aan huiswerk leverden studenten op die iets konden betekenen voor een ander, of de maatschappij.’

Verantwoorde consumptie en productie
Op woensdag 4 oktober presenteerden de studenten hun ‘SDG Challenge’ dat duurzaam impact (heeft) (ge)maakt. Sjoerd van Hoof trapte af en koos voor de goal ‘Verantwoorde consumptie en productie’. Zijn idee? Een restaurant in zijn dorp aan laten sluiten bij de ‘Too Good Too Go-app’. Consumenten kunnen via deze app voor een lage prijs overgebleven voedsel ophalen bij winkels en restaurants, waardoor dit niet in de prullenbak belandt. Ook stelde hij voor om tijdens de feestdagen een gezamenlijk initiatief te starten. Zodat al het overgebleven voedsel van de verschillende restaurants naar mensen gaat die met de kerst wel een voedselpakket kunnen gebruiken.

Goede gezondheid en welzijn
Rens de Corte kwam al vrij snel tot het inzicht dat hij een oplossing wilde vinden voor iets dat dicht bij hem stond. Hij koos voor het doel ‘Goede gezondheid en welzijn’. Hij bedacht een oplossing voor het scheidsrechterstekort op zijn voetbalclub door zijn team een voorstel te doen. ‘Wie een wedstrijd fluit, krijgt van ieder ander teamlid een consumptie na afloop.’ De teamgenoten reageerden enthousiast. Door zijn inzet konden drie wedstrijden tóch doorgaan die anders afgelast hadden moeten worden. Rens zegt met een lach: ‘Ik weet dat het niet de gezondste manier is om het scheidsrechtersprobleem op te lossen, want er wordt dan bier gedronken. Maar heel eerlijk: die drinken we toch wel. Of de wedstrijd nu doorgaat of niet.’

Dan is er nog een student aan het woord. Zij bracht een kennis met een eetstoornis in contact met iemand die daarvan hersteld is. Dit omdat diegene heel lang op professionele hulp moest wachten en op die manier toch al wat hulp kon krijgen. ‘Dat contact was een goede voorbereiding op het proces dat gaat komen’, vertelt ze haar klasgenoten.

Gemakkelijker dan gedacht
De studenten luisterden aandachtig naar elkaars pitches. Jochem Hilckmann sloot de middag af. Hij deelde zijn inzicht. ‘Sustainable Development Goals hoeven geen ver van je bed-show te zijn. Je kunt ze veel makkelijker koppelen aan dagelijkse problemen dan ik in eerste instantie dacht. Zo heb ik een vriend die aan drugsverslaafd is en in een ‘safe house’ zit. Ik ben erachter gekomen dat hij het fijn vindt om wat vaker met vrienden te praten, dan met de mensen waarmee hij 24/7 door omringd is. Door dit keuzedeelvak heb ik besloten hem vaker te bellen én te bezoeken. Hij zei me dat hij dat fijn vond.’

Positief effect
Manon kijkt terug op een mooie middag vol met ideeën die echt impact kunnen hebben. ‘De studenten kwamen tot inzichten en ideeën én uiteindelijk tot concrete acties. En daardoor gaat het effect veel groter worden dan alleen dat wat we vandaag in dit klaslokaal hebben gezien. Deze mini ‘challenges’ hebben al meer dan 100 mensen bereikt. Zo zie je maar weer: door iets kleins te doen, maak je grote impact.’

Als docent of student impact maken met SDG’s?

Mail Manon Snoeren via (manon.snoeren@fontys.nl) voor powerpoints, een lesprogramma of voor ‘SDG’s in de praktijk’. De studenten hebben namelijk na een nadere kennismaking met de Sustainable Development Goals, ook geleerd hoe SDG’s in de praktijk toegepast worden. Zo was Manon met haar groep te gast bij Wasven, voor een leerzaam praktijk verhaal van Alfred van Kempen en Geert van Seeters.

Ook studenten die impact willen maken kunnen contact opnemen met Manon Snoeren.  

Meer weten over SDG’s binnen Fontys? Klik hier!

Voeg commentaar toe