Samen werken aan een duurzaam Fontys

‘Door een kleine wijziging kan onze kaartpost nu wel gerecycled worden’

De afgelopen jaren gebeurt er veel op het gebied van duurzaamheid. Alle afdelingen binnen Fontys zetten stappen om milieuvriendelijker te worden. Ook de afdeling Marketing & Communicatie houdt zich er dagelijks mee bezig. Richard Beijer, direct mailing consultant, en Peter Hattink, planning & control, leggen uit dat ze met een kleine wijziging een groot verschil maken in duurzaam drukwerk. ‘We versturen onze fysieke kaarten tegenwoordig zonder laagje glanslaminaat (plastic). Op die manier kunnen onze kaarten nu wél gerecycled worden.’


Zonder Marketing & Communicatie afdeling geen inspirerende campagnes die nieuwe studenten trekken, geen (online)brochures ter informatie én geen herinneringskaarten zodat scholieren zich niet vergeten aan te melden. Zomaar een greep uitingen waar de afdeling zich dagelijks mee bezighoudt. ‘Achter de schermen kijken wij heel goed welke communicatie online kan én welke fysiek moet. Daar maken we een strenge schifting in.’

Hoge attentiewaarde
De dienst is altijd op zoek zijn naar de juiste mix om de doelgroep te bereiken. Je kan je afvragen: waarom nog steeds een mix? Waarom publiceert Fontys niet alles online? Dat is toch veel duurzamer? Richard legt uit: ‘Er zijn twee redenen voor. De eerste is dat fysieke gepersonaliseerde post een hoge attentiewaarde heeft. Daarmee bedoel ik dat ook ouders of huisgenoten van toekomstige studenten de post op deurmat zien vallen. Ze zien dan bijvoorbeeld een kaart waarop staat: ‘Je hebt nog tien dagen om je aan te melden!’ Een ander kan de toekomstige student aansporen om in actie te komen.’ ‘We willen altijd verschillende kanalen gebruiken. Alle acties bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat we onze doelgroep bereiken.’

Duurzaam drukwerk
Om die doelgroep te bereiken, stuurt Fontys jaarlijks zo’n 75.000 fysieke gepersonaliseerde kaarten. Simpelweg omdat het werkt. Peter: ‘Eerder waren deze kaarten voorzien van een laagje glanslaminaat, plastic dus.’ Omdat Peter verantwoordelijk is voor het verbeteren van de processen binnen de afdeling Marketing en Communicatie ging hij in gesprek met de huisdrukkerij. ‘We kwamen erachter dat onze post veel duurzamer kan.’ Inmiddels krijgen de kaarten een laagje glanslak waardoor die 75.000 kaarten wél gerecycled kunnen worden. ‘Dat is een groot voordeel. Maar het is niet alleen duurzamer, ook goedkoper. Én studenten vinden het er beter én duurzamer uitzien. Een win-win-WINsituatie dus.’

Een duurzame toekomst
Maar de heren sluiten eerlijk af. ‘In de basis is drukwerk milieubelastend. Papierproductie kost namelijk bomen, water, energie én transport. Niet voor niets dat we de laatste jaren veel meer online dan fysiek doen.’ Richard: ‘In het algemeen zie je dat drukwerk de afgelopen jaren afneemt. Niet alleen bij Fontys, maar in de hele maatschappij. Een mooie ontwikkeling, vind ik. Vroeger was het nog heel normaal om brochures van opleidingen naar iedereen rond te sturen. Dat gebeurt nu allang niet meer. Dat doen we alleen nog als een geïnteresseerde toekomstige student dat via internet aanvraagt.’

Mooie ontwikkelingen
En zo zijn er nog meer voorbeelden van mooie ontwikkelingen. ‘Je zult geen plastic tasjes of pennen meer tegenkomen op open dagen. En de relatiegeschenken die we aanbieden? Die zijn ook milieuvriendelijk.’ Peter: ‘Niet alleen wij, maar ook de partners waarmee wij samenwerken zijn bezig met dit thema. Zo ook onze huisdrukkerij. Alles voor een duurzamere toekomst waar ook de volgende generaties nog van kunnen profiteren!’ 

Heb jij ook een idee voor het verduurzamen van een bedrijfsvoeringsproces binnen Fontys? Laat het ons weten via: sustainability@fontys.nl

Voeg commentaar toe