Samen werken aan een duurzaam Fontys

‘We hopen dat de studenten maffe dingen bedenken’

Het onderwerp duurzaamheid wordt vaak vooral praktisch aangepakt. Regent het harder door klimaatverandering? Dan bedenken we hoe we dat regenwater kunnen opvangen. Produceren we met zijn allen te veel afval? Dan bedenken we of we recycling beter kunnen regelen. Tijd om eens uit te zoomen en op een creatievere manier naar dit belangrijke onderwerp te kijken, vonden Cecilia Chiappini en Pnina Avidar, beide
hoofd van de Master in Architecture & Urbanism bij Fontys. Ze stonden aan de basis van een bijzonder, duurzaam studentenproject.

Kunststudenten aan de slag met duurzaamheid


‘Tijdens de Fontys Sustainability Day kregen we als Academy of Architecture & Urbanism de vraag: wat doen jullie bij de Fontys Hogeschool voor de Kunsten eigenlijk op het gebied van duurzaamheid? Hoewel dat onderwerp al geïntegreerd is in ons curriculum, was die vraag toch een stimulans om een nieuw vak te ontwikkelen. Daarbij kijken ontwerpers vanuit de kunsten integraal naar duurzaamheid. We kijken nu eens niet op een economische, sociale of technische manier naar dit onderwerp. We richten ons op de vaardigheden en het bewustzijn om duurzame ontwikkelingen te stimuleren. Ongebruikelijk misschien, maar deze manier van werken kan een interessant nieuw perspectief opleveren.’

Ver van de gebaande paden

De inspiratie voor het nieuwe vak vond Cecilia op een expo van KunstLoc Brabant over stadsnatuur. ‘Ik was super verrast door wat ik daar zag: tekeningen, games, performances. Je bleek op zoveel manieren naar dit onderwerp te kunnen kijken! Daarom heb ik KunstLoc Brabant benaderd om samen te gaan werken. Zij vertelden dat ze bezig waren met een samenwerking met de gemeente Tilburg: een urban nature route, bedoeld om stenige locaties in de stad te veranderen in plekken die goed zijn voor mensen, dieren en de natuur. Toen ging de bal rollen, want onze studenten maken nu deel uit van dit project.’

Daarbij werken studenten volgens het concept ‘explorative research’ in een ontwerpstudio-achtige setting aan het vraagstuk. Ze worden begeleid door twee docenten: muzikant Pleun van Dieren en bioloog Jeffrey Raijmakers. ‘Zo mengen we disciplines om te zorgen dat we ver van de gebaande paden blijven.’

Maffe ideeën voor duurzame stad

De studenten kregen de ‘ergste’ drie plekken uit de route toegewezen: het Pieter Vreedeplein, het NS-plein en de entreetuin van museum De Pont. ‘De studenten zijn nu druk bezig. Het resultaat hoeft niet realistisch en praktisch te zijn, het is juist de bedoeling dat ze met maffe dingen komen. Praktische dingen, zoals meer bomen planten, kan de gemeente Tilburg zelf wel bedenken.’ De studenten hebben overigens wel input gekregen van ambtenaren, tijdens een rondje door de stad.

Planten van zaadjes

Aan het einde van dit studiejaar houden de studenten een presentatie voor de gemeente en KunstLoc Brabant en daarna volgt er een discussie over hun ‘maffe plannen’. ‘We hebben geen idee wat eruit gaat komen, da’s juist het mooie. We zien het als het planten van zaadjes. Het hoeft geen ontwerp te zijn dat je meteen kunt toepassen, maar het kan wél iets veranderen in hoe ze bij de gemeente denken.’

Meer weten? Stuur een e-mail naar Pnina Avidar (p.avidar@fontys.nl)

Voeg commentaar toe