Een passie voor natuur, milieu en dieren had de 23-jarige Axel Köhler altijd al. Dat hij zich daar nu ook mee bezighoudt tijdens zijn studie aan Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven had hij niet direct verwacht. Maar zijn expertise komt uitstekend van pas in een project als Ecodorp Boekel. ‘Het is heel mooi om zo bij te dragen aan een betere wereld.’
Leg eens uit. Wat houdt Ecodorp Boekel in?
‘Dit is echt een heel gaaf project. De toekomstige bewoners durven van de norm af te wijken. Ze bouwen op eigen initiatief hun dorp op een duurzame en circulaire manier. Ze implementeren hierbij alle Sustainable Development Goals (SDG’s). De bewoners willen hun eigen voedsel verbouwen, betaalbare woningen creëren, warmte opslaan én afvalwater zuiveren van medicijnresten en hergebruiken. Ze nemen echt zelf het heft in handen.’
Wat is jouw rol binnen dit project?
‘Ik word op FHICT opgeleid tot software engineer en ben als programmeur betrokken bij het project. We werken aan een app waar gebruikers onderling milieu- en duurzaamheidsoplossingen kunnen uitwisselen. Daarnaast bouwen we een informatiedashboard voor de politiek, zo is meteen inzichtelijk hoe Ecodorp Boekel ervoor staat. Daarom komen er slimme meters in het dorp en de woningen, die houden de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk in de gaten.’
Hoe vind je het om hieraan mee te werken?
‘Heel leuk! Het past ook echt in mijn straatje. Ik ben altijd al bezig geweest met duurzaamheid en het milieu. Ik probeer mijn steentje bij te dragen en anderen te inspireren dit ook te doen. Fijn dat dit ook via school kan. Het voelt totaal niet als een schoolopdracht of een ‘moetje’. Ik merk ook dat medestudenten die er eerst niet zo mee bezig waren, dat nu wel doen. Dat is mooi om te zien.’
Welke rol zie jij voor ICT in het realiseren van de Sustainable Development Goals?
‘Bij duurzaamheid denk je vaak niet meteen aan ICT. Toch denk ik dat er een hele sterke link is. Stel je maakt een app over slim en goedkoop inkopen, dan kun je daar ook het aspect milieu bij betrekken. ICT kan ook bijdragen aan minder ongelijkheid in de wereld. Ik denk aan een situatie waarbij dit helemaal misging: de toeslagenaffaire. Daar hebben ze met een zogeheten bias in het algoritme gewerkt dat mensen, veelal met een niet-westerse achtergrond, te snel als fraudeur bestempelde. Het systeem was dus bevooroordeeld.’
Moet Fontys vaker aanhaken bij dit soort duurzame projecten?
‘Absoluut! Ik merk dat ik als student het liefst aan een échte casus werk en niet aan een fictieve opdracht. Dus wat mij betreft volgen er nog meer van dit soort projecten. Daarnaast hoop ik dat de SDG’s een grotere rol krijgen in ons onderwijsprogramma.’
Heb jij zelf een goed idee voor zo’n project? Laat hieronder een reactie achter!
Voeg commentaar toe