Wie aan de oostelijke zijde op Campus Stappegoor in Tilburg rondloopt, ziet meteen dat biodiversiteit een belangrijk thema is. Dat zit ‘m niet alleen in de groene en duurzame omgeving en gebouwen, maar ook in de samenwerking tussen meerdere onderwijsinstellingen. Fontys en scholen van Onderwijsgroep Tilburg (vmbo en mbo) zitten samen op één terrein en zoeken elkaar bewust op. Zo geven studenten van de Fontys Lerarenopleiding al lessen op de vmbo-school die hier te vinden is: ‘Een mooi voorbeeld van menselijke biodiversiteit.’
Een voedselstrook, een kas, wat geitjes en een half miljoen honingbijen. Op de daken van de (v)mbo onderwijslocaties en gebouw P8 van Fontys liggen zonnepanelen, de toiletten van de (v)mbo locaties worden doorgespoeld met regenwater en er is een wadi op het gezamenlijke campusterrein, die tegen wateroverlast en droogte helpt. Het zijn slechts enkele voorbeelden van wat er allemaal op het terrein te vinden is. ‘De campus is zo multifunctioneel mogelijk gemaakt’, zegt Simon Bergmans, medewerker Facilitaire Zaken bij Fontys Hogescholen. Hij gaat over het beheer van het terrein. ‘We houden rekening met mens, natuur en milieu.’
Open voor iedereen
De hele omgeving is ingericht voor onderwijs. ‘Binnen én buiten. Maar de campus is er ook voor buurtbewoners, zij kunnen in de avonden en weekenden van de voedselstrook genieten. Ze zijn vrij om tijdens een wandeling bloemen of fruit te plukken’, vervolgt Jocelyn Jansen. Hij is leraar ‘groene vakken’ op Campus 013, een vmbo-school. Kitty Walravens, docente Biologie aan de Fontys Lerarenopleiding Tilburg en coördinator: ‘Het is niet van jou of van mij, maar van ons. Het is ook de bedoeling dat er nog educatieve borden komen. Daar staan weetjes op, zo lees je wat er op die plek allemaal gebeurt op het gebied van duurzaamheid.’
Natuur interessant maken
De diversiteit zit niet alleen in de omgeving en de stenen, maar ook in de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen. Janssen: ‘Alles is zo mooi met elkaar vervlochten hier. Dan gaan we bijvoorbeeld calendulazalf maken bij de les verzorging. Sommige leerlingen vinden dat wroeten in de aarde maar niks, maar ze vinden het wel leuk om zo’n zalfje te maken. Daarmee maken we de natuur tóch interessant voor ze’, vertelt hij. ‘Ook maken we natuurlijk dankbaar gebruik van de studenten van de Lerarenopleiding Biologie. Als zij lesgeven doen ze ervaring op, terwijl onze leerlingen weer eens een heel ander lesaanbod krijgen. Dan maken ze bijvoorbeeld in groepen insectenhuisjes.’
Menselijke biodiversiteit
Zowel Bergmans, Walravens als Janssen zien dat duurzaamheid en biodiversiteit een belangrijke rol hebben binnen het onderwijs. ‘Ik wil bewustwording creëren bij onze leerlingen. Er ligt bij ons, als school, echt een taak om kinderen dit mee te geven’, zegt Janssen. Walravens erkent dit: ‘Ik wil een aanjager zijn. Biodiversiteit kan samenwerken bevorderen, dat zie je wel bij ons. Ik noem dat de menselijke biodiversiteit’. Bergmans: ‘We moeten dit onder de aandacht brengen en laten zien wat het resultaat kan zijn. Hopelijk kunnen we hiermee ook anderen enthousiasmeren.’
Meer weten over de aanpak op Campus Stappegoor? Of zelf ideeën om met biodiversiteit aan de slag te gaan? Neem contact op met: c.walravens@fontys.nl of s.bergmans@fontys.nl
Voeg commentaar toe