Gedragsverandering bereiken is juist bij instellingen en bedrijven nog een hele klus, ontdekt Maud tijdens haar stage. ‘Veel mensen doen wel hun best, maar haken af als het te moeilijk wordt. Andere mensen interesseert het gewoon niet. Die laatste groep is lastig te bereiken.’
Makkelijk maken
Maud heeft als belangrijkste advies: ‘Je moet het in ieder geval zo makkelijk mogelijk maken. Als mensen moeten nadenken waar ze met hun appelkroosje naartoe moeten, dan lukt het niet. Dan gooien de meesten het zomaar ergens in. Ik merk het zelf ook. Thuis let ik er heel goed op, maar bij Fontys is het lastiger. Bij de meeste scholen wordt bijvoorbeeld ook geen groente-, fruit- en tuinafval (gft) ingezameld.’
Volgens Maud helpt goed communiceren ook. ‘Het scheelt heel veel als je duidelijk maakt wat in welke bak moet. Want een vettige frietzak mag dus niet bij het oud papier.’ Haar stagebedrijf heeft daar oplossingen voor. ‘We hebben mooie stickers die duidelijk uitleggen wat waarin moet.’
Goede uitleg
Nog beter werkt het als je ook uitlegt waarom je afval gescheiden inzamelt. Vertellen wat er met de apart opgehaalde koffiebekers gebeurt, zorgt dat mensen meer gemotiveerd zijn om daaraan mee te werken.
Alles voor niets
Maar zelfs als een instelling alles prima voor elkaar heeft, kan het nog misgaan ‘aan de achterkant.’ ‘Als de schoonmakers al het zorgvuldig gescheiden afval weer bij elkaar gooien, is alles voor niets geweest.’ Dat is een kwestie van goede contracten afsluiten. ‘Steeds meer afvalinzamelaars zorgen ervoor dat de recycling ook goed geregeld wordt.’
Maud vindt dat bij Fontys de afvalbakken nog best wat meer aandacht mogen krijgen. Zeker gezien het feit dat bij veel studies steeds meer aandacht wordt besteed aan duurzaamheid. ‘Ik heb tijdens mijn stage veel geleerd over afval scheiden, hopelijk kan ik door mensen bewust te maken van het probleem mijn steentje bijdragen aan een betere wereld.’
Voeg commentaar toe