Samen werken aan een duurzaam Fontys

Fontys in top 5 duurzame ranglijst SustainaBul

Welke Nederlandse instelling voor hoger onderwijs is het meest duurzaam bezig? Daar draait het om bij SustainaBul, een initiatief van het studentennetwerk Studenten voor Morgen. Fontys Hogescholen staat dit jaar op de vijfde plaats van deze duurzame ranglijst. Een mooie prestatie. ‘En tegelijkertijd een prikkel om nóg meer stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid’, aldus Agnes Otten (Adviseur Duurzaamheid Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken). Ze blikt terug en vooruit.

Waarom hebben jullie besloten na twee jaar afwezigheid weer deel te nemen aan SustainaBul?

‘In 2015 deden we voor het eerst mee, toen waren we de beste nieuwkomer. De jaren daarna stonden we op de 15e en 13e plek. Omdat we vervolgens een grote stap op het vlak van duurzaamheid hebben gemaakt, onder andere door het vaststellen van een duurzaamheidsagenda en het tot stand komen van FECT, hebben we twee jaar niets ingezonden. De focus was even intern gericht. Maar nu gaat onze blik weer naar buiten.’ 

De huidige notering is een succes te noDemen, jullie zijn gestegen van de 13e naar de 5e plek.

‘Met de lancering van de Fontys duurzaamheidsagenda, de duidelijke koppeling met de SDG’s én de opening van FECT hadden we ook wel wat te vertellen. Het verbaast me dan ook niet.’ 

Waarom is die duurzaamheidsagenda zo belangrijk?

 ‘Duurzaamheid is een containerbegrip geworden. Daardoor ontstaat het gevaar dat het thema niet meer aanspreekt, terwijl het juist nu zo belangrijk is. Zowel onze agenda als de SDG’s bieden een kader. Zie het als een routekaart, je moet weten wat je eindbestemming is, dat maakt het plannen van een route veel gemakkelijker. Daarbij is het heel belangrijk dat je een begrijpelijke boodschap hebt, alleen zo krijg je mensen mee.’ 

Wat doet Fontys zoal op het vlak van duurzaamheid? 

‘Ik denk dat je op dit online platform al heel veel voorbeelden ziet van wat er zowel op het gebied van bedrijfsvoering, als onderwijs en onderzoek gebeurt. Ik ben er zelf bijvoorbeeld trots op dat we onze CO2-footprint in beeld hebben. Of wat dacht je van het circulaire sloopproject R1? In ons onderwijs zie je dat dit thema langzaamaan onderdeel wordt van het curriculum. Ook het Business Innovation Learning Lab (BILL) is een mooi voorbeeld, studenten draaien in opdracht van (regionale) organisaties projecten waarin ze op zoek gaan naar innovatieve, duurzame oplossingen.’ 

Welke stappen mogen er wat jullie betreft nog gezet worden?

 ‘Waar we nog stappen te maken hebben is studentenparticipatie bij duurzame bedrijfsvoering. Ik zie dat andere hogescholen en universiteiten hun studenten actief betrekken door het faciliteren van een Green Office of SDG Hub. Die studentenparticipatie mogen wij meer inbouwen. Het mooie is dat zij de luis in de pels kunnen zijn, ons een spiegel kunnen voorhouden. Stel dat hier in de avond alle lampen nog aanstaan terwijl maar één verdieping gebruikt wordt, dan kunnen studenten dat fotograferen en met een knipoog ons aan onze afspraak houden. Dat activistische, dat mis ik nu nog een beetje.’

Meer weten? Lees hier SustainaBul – Studenten voor Morgen meer over de SustainaBul en het organiserende studentennetwerk Studenten voor Morgen. 

BILL volgen?

Kijk op Hi, I am BILL (@bill_adventure) • Instagram-foto’s en -video’s 
of volg BILL op LinkedIn Business Innovation Learning Lab (BILL): overzicht | LinkedIn

Redactie Fontys for sustainability

Voeg commentaar toe