Uit recentelijk onderzoek blijkt dat 25 procent van de Nederlandse huishoudens financieel ongezond is. Een kwart blijkt financieel kwetsbaar te zijn. Vanwege de inflatie en hoge energierekeningen is het een financieel onzekere tijd voor veel mensen. Dat betekent dus veel kopzorgen, die je ook meeneemt naar je werk. Werkgevers kunnen hierin het verschil maken. Wat blijkt? Veel organisaties willen dat ook, maar weten niet goed hoe. Daphne besloot onderzoek te doen naar wat werkgevers wél kunnen doen.
Duurzaam businessplan
Ze studeerde afgelopen mei af als student commerciële economie aan de Fontys Hogeschool Eindhoven. Als afstudeerstage werkte Daphne bij Het Partnerfonds Brainport Eindhoven waar ze de opdracht kreeg om een duurzaam businessplan op te stellen. Dit fonds is speciaal opgericht om urgente maatschappelijke problemen gezamenlijk aan te pakken. Het Partnerfonds is opgericht door VDL Groep, Philips, ASML, Jumbo en High Tech Campus Eindhoven.
Geldzorgen
Waar moest dit duurzame businessplan over gaan? “Het Partnerfonds heeft drie programma’s opgesteld over de meest belangrijke maatschappelijke hulpvragen van dit moment. Geldzorgen was daar een van”, legt Daphne uit. “Er was een programma gemaakt, speciaal voor werkgevers om haar werknemers te adviseren. Maar er heerste nog een belangrijke vraag. Namelijk: hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit programma duurzaam wordt geïmplementeerd bij de werkgevers?”, vervolgt Daphne. “Aan mij dus de taak om dit uit te zoeken.”
Geen hulp!
In vijf maanden tijd sprak Daphne voor haar scriptieonderzoek met negentien bedrijven en gemeentes. Van grote namen als ASML tot kleine gemeentes, overal komt ze dezelfde vraagstukken tegen. “Uit mijn onderzoek blijkt dat veel HR-managers graag meer willen weten over geldzorgen van medewerkers, maar zijn ze terughoudend omdat ze hen geen ongemakkelijk gevoel willen geven”, legt Daphne uit. “En juist veel medewerkers zouden het fijn vinden als hun leidinggevende meer betrokken is. Niet voor financiële hulp, maar voor advies en een luisterend oor.”
Positief benaderen
Gaandeweg haar onderzoek kwam Daphne erachter dat het Partnerfonds de communicatie helemaal moet omdraaien. “Het was heel negatief ingestoken, terwijl een positieve benadering de sleutel is. Bijvoorbeeld flyers met tips voor energiebesparing in huis of een appgroep van de HR-afdeling met adviezen”, vertelt Daphne. “Zo schrok ik enorm van hoe weinig mensen wisten waar ze konden aankloppen voor hulp. Sommigen wisten niet eens dat ze recht hebben op huur- of zorgtoeslag.”
Bewustwording
En juist daar ligt de crux volgens Daphne. “Mensen gaan er ook automatisch van uit dat bijvoorbeeld iemand bij VDL Groep met een goede baan wel kennis heeft van zorgtoeslag. Maar diegene kan dat helemaal niet hebben meegekregen van huis uit. Of iemand bij een goed betalend bedrijf als Philips ervaart een levensgebeurtenis als een scheiding”, neemt Daphne als voorbeeld. “Dan komt daar persoonlijk, maar ook financieel echt wel wat bij kijken. Het is dan hartstikke fijn dat werkgevers daar bewust van zijn en dan concrete tips of adviezen kunnen geven.”
Evenement
Het onderzoek werd ook tijdens een evenement van SchuldenlabNL en Het Pensioenfonds op 8 november genoemd. Zo vertelde de leidinggevende van VDL Special Vehicles, Elvis Martis het volgende: ‘Ik zie dat sommige collega’s zich bewust terugtrekken in de pauze. Of zich tijdens hun verjaardag ziekmelden, om maar geen traktatie mee te hoeven nemen’. “Ik herken dit ontzettend uit alle interviews”, vertelt Daphne. “Van de kleine geldzorgen zijn mensen zich niet bewust. Elke tikkie, traktatie of openstaande rekening is er een te veel als je het financieel zwaar hebt.”
Het onderzoek van Daphne is afgelopen mei afgerond en al door meerdere bedrijven ingekocht. Eveline Wauters is programmamanager bij Financieel Fit in Brainport en werkte met Daphne samen. Tijdens de bijeenkomst vertelde ze dat deelnemende bedrijven communicatiemateriaal op maat aanbieden. Ze zei: “Dat is ook écht nodig. Een medewerker bij ASML is écht anders dan een werknemer bij VDL Groep. Je hebt gemiddeld zeven communicatiemomenten nodig om mensen te overtuigen om tot actie over te gaan.”
Bespreekbaar
Uit het onderzoek van Daphne blijkt dat 73% van de medewerkers die hulp heeft gehad, aangeeft dat de geldzorgen door deze hulp zijn afgenomen. Aan de andere kant zegt 68% van de werkgevers dat de financiële fitheid van medewerkers bespreekbaar is binnen de organisatie. “Losstaand van de prijs, vind ik het gewoon ontzettend gaaf dat mijn scriptieonderzoek zodanig heeft geholpen, dat medewerkers nu makkelijker en beter het gesprek aangaan met hun werknemers. Heel tof dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren”, glundert Daphne.
Benieuwd naar de hele bijeenkomst. Lees hier wat er werd gezegd over.
Voeg commentaar toe