Geen armoede meer in de wereld, ongelijkheid verminderen en klimaatverandering tegengaan. Het zijn enkele van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s), die zijn opgesteld om van de wereld een betere plek te maken. Fontys vindt dat de doelen ook een centrale plek in het onderwijs moeten krijgen. Elke van der Valk, Consultant & Coach Sustainability and SDGs: ‘Ik wil laten zien dat je met kleine stappen als individu ook impact kunt maken.’
Consultant & Coach Sustainability and SDGs Elke van der Valk houdt zich bezig met de implementatie van SDG’s binnen Fontys. Zo zet ze projecten en evenementen op rondom de wereldwijde doelen, heeft ze een platform opgezet om studenten aan duurzame stages te koppelen en geeft ze workshops aan collega’s en studenten.
Inclusiviteit in een klooster
Als voorbeeld noemt van der Valk een project op het gebied van gelijkheid en partnerschap (twee van de 17 SDG’s). ‘In Tegelen is een oud-klooster te vinden. Onze studenten lopen nu rond op de plek waar vroeger de monniken woonden. Ze zijn niet de enige bewoners: er zit ook een Emmaus, een soort kringloopwinkel. Er wordt hier al voedsel verbouwd en er is een nachtopvang voor daklozen gevestigd. De studenten kijken naar wat er nog meer mogelijk is op het grote terrein, bijvoorbeeld evenementen organiseren. Hoe inclusief wil je het hebben?’
Maak studenten onderdeel van de maatschappij, in plaats van ze er alleen op voor te bereiden.
Elke van der Valk
Milieuvriendelijke schoonheidsproducten
Op het gebied van duurzaamheid noemt van der Valk een voorbeeld van een oud-student van Fontys Venlo. Zij heeft milieuvriendelijke schoonheidsproducten ontwikkeld. ‘De crèmes zijn volledig plasticvrij. Ook zijn de verpakkingen recyclebaar en wordt het aanbod goed afgestemd op de vraag. Zo wordt overmatige productie voorkomen. Het bleef niet bij een goed idee, de schoonheidsproducten liggen nu daadwerkelijk in de schappen bij een drogisterij. Dat is toch super?’
Van der Valk hoopt dat het niet bij dit soort projecten blijft, maar dat de ontwikkelingsdoelen opgenomen worden in het curriculum. ‘Ze moeten niet ‘even in een lesje’ worden behandeld, maar als kapstok worden gebruikt. We kunnen al onze projecten en ideeën eraan ophangen.’ Haar tip: geef studenten geen fictieve casus, maar ga de samenwerking aan met het bedrijfsleven en de overheid. ‘Daarvoor is een portie lef nodig. Durf af en toe af te wijken van schema’s en agenda’s. Maak studenten onderdeel van de maatschappij in plaats van ze er alleen maar op voor te bereiden. Dit kan in de hybride leeromgevingen van Fontys.’
In kleine stappen beginnen
Haar advies aan onderwijsprofessionals is simpel: ga er gewoon mee aan de slag. ‘Zet kleine stapjes. Ben je bewust van de gestelde doelen en probeer dingen uit. Het hoeft niet meteen perfect te zijn van vandaag op morgen. Ik eet ook nog vlees en koop af en toe te veel.’ Een voorbeeld van zo’n kleine stap? ‘Organiseer een kerstviering rondom de SDG’s. Laat studenten kerstpakketten samenstellen en uitdelen in de wijk. Of laat ze vrijwilligerswerk doen bij een bejaardentehuis.
Elke van der Valk is binnen Fontys in te zetten als coach op het gebied van duurzaamheid en SDG’s. Haar advies bij een case of opdracht? Neemt contact op via e.vandervalk@Fontys.nl.
Direct zelf aan de slag? Elke tipt het boekje ‘170 dagelijkse acties om de wereld te transformeren’.
Voeg commentaar toe