‘Het heeft me verbaasd hoe moeizaam die transitie tot stand komt. Veel mensen die bij grote projectontwikkelaars werken zien de noodzaak wel, maar op directieniveau is nog veel koudwatervrees. Ze zijn bang voor de risico’s omdat ze deze bouwmaterialen niet zo goed kennen.’
Onzekerheid
Vandaar dat Cel tijdens zijn stage bij een projectontwikkelaar zijn tanden zette in een marktonderzoek. De centrale vraag was: Wat is voor projectontwikkelaars de beste manier om biobased vastgoed in het hogere prijssegment van de huidige particuliere koopwoningmarkt te vermarkten? Hij ontdekte al snel dat er veel behoefte is aan data over duurzaam bouwen. Het grote probleem: biobased bouwen gebeurt nog zó weinig dat er niet veel data te vinden is. Dat geeft onzekerheid voor kopers en ontwikkelaars. Ze kampen met vragen zoals ‘hoe ziet het materiaal er over 40 jaar uit?’ én ‘hoe duur is het onderhoud?’
Cel deed onderzoek bij meerdere projectontwikkelaars en woningcorporaties, woonde congressen bij, bemande een stand op een bijeenkomst over duurzaam bouwen en werkte mee aan een enquête die door 600 respondenten werd ingevuld.
Gezondheid en kosten
‘Ik heb gemerkt dat je niet voor iedereen dezelfde strategie kunt hanteren’, vertelt Cel. ‘Ik heb me gefocust op twee doelgroepen met andere interesses, die allebei een andere marketingstrategie behoeven. De ene groep is individueel ingesteld. Die mensen letten niet zozeer op duurzaamheid, maar wel op hun gezondheid en de kosten. Zij vragen zich af hoe het bouwmateriaal zich zal houden, wat de restwaarde van de aanwezige bouwmaterialen is. Onder andere omdat de kosten voor het milieu niet worden doorberekend, is biobased bouwen nu nog zo’n 5 tot 10 procent duurder dan traditioneel bouwen. Je hebt dus goede argumenten nodig om deze consumenten over te halen. Cel besloot daarom ook naar de ervaringen met houtbouw te kijken en raadpleegde gegevens van woningcorporaties, die daar al wat langer mee bezig zijn.
Materialen vergelijken
De andere doelgroep is collectiever ingesteld. Zij geven om het milieu en hebben zichzelf ook al in het onderwerp verdiept. ‘Ze weten zelf al veel van het materiaal.’ Maar de bestaande methoden zeggen veel consumenten niets. ‘Ik heb een tool ontwikkeld waarin alle relevante rekenmethoden in een excelsheet staan. Zo kun je milieuvriendelijke bouwmaterialen vergelijken met traditionele.’
Cel adviseert ontwikkelaars ook om consumenten eerder en beter te betrekken bij het ontwikkelproces, door bijvoorbeeld een klantenpanel op te richten. ‘Zo kun je vraaggericht ontwikkelen, mensen mee laten denken over materiaalkeuze en woonvormen. Nu is er nog veel koudwatervrees, uit angst dat huizenkopers later gaan klagen. Als je mensen bij het proces betrekt is dat risico veel kleiner.’
Hij adviseert ook om een modelwoning neer te zetten. Belangstellenden kunnen erin rondlopen, de gebruikte materialen zien en voelen. ‘Dat werkt heel goed, ze zijn vaak aangenaam verrast. Zo’n biobased woning heeft een fijne, warme sfeer die veel mensen aanspreekt’, heeft Cel gemerkt.
Urgent
Ontwikkelaars móeten wel nadenken over dit onderwerp. In 2050 is het sowieso afgelopen met traditioneel bouwen. Regels en wetten dwingen bedrijven om te veranderen. Als er op de huidige manier wordt doorgebouwd, is het CO2-budget van de bouw over zeven jaar al op. ‘Dit onderwerp is dus echt urgent.’ Bovendien is de hausse in de bouw voorbij. ‘We bevinden ons in een tijd waarin je huizen echt niet meer zomaar kwijt. En dus moet je bouwen wat de mensen willen, ook in de toekomst.’ Cel wil graag helpen dat proces te versnellen.
Hij is trots op het eindresultaat. ‘Het was echt leuk om bezig te zijn met zo’n actueel onderwerp. Ik heb inmiddels al een baan in de makelaardij, maar ook in de toekomst wil ik me graag met duurzaamheid bezighouden.’
Voeg commentaar toe